Pot zoekt het hogerop

Zwolse wethouder kiest voor functie binnen katholieke kerk
De Swollenaer, 10 september 2007

ZWOLLE — Peter Pot stopt als wethouder in Zwolle. Het aartsbisdom Utrecht heeft Pot donderdag per 1 oktober benoemd tot lid van het pastoraal team van parochie De Wijngaard in Arnhem. Daarnaast pakt hij zijn studie theologie weer op. “Dit is een fantastische uitdaging. Dit wilde ik altijd al en deze kans kon ik niet laten lopen”, aldus een enthousiaste wethouder.

Na veertien jaar Zwolse politiek, waarvan vijf als GroenLinks/De Groenenwethouder, houdt hij het voor gezien. “Zowel verstandelijk als gevoelsmatig vind ik dat ik het moet doen. Al heb ik er lang mee geworsteld, want ik ben voor de zomer al gevraagd.”

Pot die de lokroep van de katholieke kerk niet kan weerstaan, maakt zijn periode als wethouder dus niet af. “Het is niet zo dat ik niet graag door was gegaan, maar deze functie past precies in mijn plaatje. Ik had alleen niet verwacht dat het nu al op mijn pad zou komen.”

Pot heeft een verleden op het diaconaat Salland. In zijn nieuwe parochie wordt hij projectleider op het gebied van werk en samenleving. “Mijn opdracht is om meer schwung in de parochie te brengen, maar ook om buitenkerkelijke activiteiten op te zetten.” Na enig aandringen: “netwerken, ja.”

Het is nog de vraag wie vanaf 1 oktober het wethouderschap van Pot overneemt. “We hebben lang gehoopt dat hij wilde blijven, maar we hebben begrip voor zijn keuze”, zegt Michiel van Harten, fractievoorzitter van GroenLinks/De Groenen. “De functie wordt zeker ingevuld, want binnen onze fractie zijn de mensen capabel genoeg. Het is alleen de vraag of dat binnen drie weken gaat lukken.”

Pot blijft bescheiden als het om zijn bijdrage als wethouder gaat. “Het is aan Zwollenaren hoe ze op mij terugkijken. Ik heb in ieder geval mijn ziel en zaligheid erin gelegd.”

Peter Pot heeft in 1993 samen met Van Harten de Zwolse afdeling van De Groenen opgericht. Hij is tussen 1994 en 2002 raadslid geweest. Eerst voor De Groenen, later voor GroenLinks/De Groenen. Hij was vier keer lijsttrekker. Sinds april 2002 is hij wethouder. Hij speelde onder meer een hoofdrol in het nieuwe wijkcentrum van Holtenbroek, de oprichting van de Integratieraad, renovatie van park De Wezenlanden en de uitverkiezingen van Groenste stad van Nederland (2005) én Europa (2006).

User Status

Du bist nicht angemeldet.

Actuele artikelen

Nieuwbouw voor Isala
Geen sprake meer van renovatie De Swollenaer, 17 december...
zwolle - 10. Jan, 23:46
Onbegrip en boosheid
Buurt hekelt ‘oneerlijke competitie’ Oude Mars De Swollenaer,...
zwolle - 12. Dez, 23:46
‘Buitengewoon geslaagd’
Zwolle Wereldstad presteert boven verwachting De Swollenaer,...
zwolle - 12. Dez, 23:42
Geld gaat naar welzijn
Gemeenteraad houdt enigszins hand op de knip De Swollenaer,...
zwolle - 28. Nov, 23:20
Vijftigplussers vinden...
Werkloosheid blijft alsmaar verder dalen De Swollenaer,...
zwolle - 13. Nov, 20:52
Bezorgd over peuters
Te weinig kinderen uit achterstandswijken naar peuterspeelzaal De...
zwolle - 29. Okt, 21:11
Vete dreigt te escaleren
Families tegenover elkaar met messen, samoeraizwaarden...
zwolle - 23. Okt, 16:41
Wéér groot festival
Nieuw multicultureel evenement: ‘Zwolle Wereldstad’ De...
zwolle - 8. Okt, 17:15

Links

Suche

 

Status

Online seit 6303 Tagen
Zuletzt aktualisiert: 19. Nov, 06:15

Credits


Profil
Abmelden
Weblog abonnieren