Twisterling stopt bij royering

SP-fractievoorzitter pikt het niet als Yildirim uit partij wordt gezet
De Swollenaer, 20 augustus 2007

ASSENDORP - SP-fractievoorzitter Margriet Twisterling legt haar werk in de Zwolse gemeenteraad neer als het landelijke SP-bestuur Düzgun Yildirim vrijdag royeert. Die kans is aannemelijk, omdat Yildirim zijn met voorkeursstemmen behaalde Eerste Kamerzetel niet wil inleveren. Daarover ontstond direct na de verkiezingen bonje. Het landelijke SP-bestuur eiste vervolgens dat de Zwollenaar zijn zetel zou inleveren. Yildirim weigerde dat. Nu dreigt een royering. “Dit is zo ondemocratisch, ik voel me een vreemde in mijn eigen partij”, aldus Twisterling.

In juni liet de fractievoorzitter en partner van Yildirim al weten zich op haar politieke toekomst te beraden en legde ze haar raadswerk tijdelijk neer. Nu weet ze het zeker. “Als hij geroyeerd wordt, is de grens bereikt. Deze arrogantie van de SP-partijtop is ontoelaatbaar. Het idee ‘daar’ is dat Düzgun door een ‘aantal Overijsselse dissidenten’ in de Eerste Kamer is geholpen. Maar dat is onzin. Zijn uitverkiezing is juist pure democratie.”

Ze is geschrokken van de rigide en strakke SP-cultuur. “Misschien is het naïef, maar ik wist niet dat de partijtop zo met mensen omgaat. Ik ben vijftien jaar met de partij, de idealen én vooral de mensen bezig geweest, niet met de SP-statuten. Dat lijkt me ook logisch. Maar ik realiseer me wel dat ik al die tijd met oogkleppen op heb gelopen.”

Het zit Twisterling ook erg dwars dat de menselijke maat in de hele kwestie mist. “Dat staat nota bene in het SP-programma. Zelfs in de Palestijnse kwestie proberen we voortdurend een mogelijke oplossing dichterbij te brengen, maar als er binnen de SP wat gebeurt wil de partij helemaal niet praten. Waar is dan die zo geprezen menselijke maat? De SP kan blijkbaar geen fatsoenlijke discussie voeren.”

Het waarschijnlijke vertrek van de ervaren Twisterling heeft geen gevolgen voor de drie SP-jonkies in de raad. Desgevraagd zijn Tjitske Siderius en Edwin Koster loyaal aan de partij.

“Ik heb bewust afstand genomen van de hele zaak”, vertelt Siderius, “het is moeilijk om te bepalen waar de waarheid ligt. Ik vind de SP in ieder geval niet ondemocratisch en zeker ook niet ‘regerend met de harde hand’. Er zijn aan beide kanten fouten gemaakt. Ik blijf raadslid en SP’er. En waarom niet? Ook een slechte baas mag je niet weerhouden van je goede werk.”

Koster vindt de situatie vooral heel vervelend. “De Zwolse SP is een goed draaiend team. Dat is ontzettend jammer, maar opstappen als raadslid heeft geen zin. Ik ben door deze zaak niet aan de SP gaan twijfelen. Daarvoor weet ik te weinig, daarnaast ben ik niet direct betrokken.”

SP-raadslid Van Maurik kon niet reageren, omdat hij op vakantie is.

User Status

Du bist nicht angemeldet.

Actuele artikelen

Nieuwbouw voor Isala
Geen sprake meer van renovatie De Swollenaer, 17 december...
zwolle - 10. Jan, 23:46
Onbegrip en boosheid
Buurt hekelt ‘oneerlijke competitie’ Oude Mars De Swollenaer,...
zwolle - 12. Dez, 23:46
‘Buitengewoon geslaagd’
Zwolle Wereldstad presteert boven verwachting De Swollenaer,...
zwolle - 12. Dez, 23:42
Geld gaat naar welzijn
Gemeenteraad houdt enigszins hand op de knip De Swollenaer,...
zwolle - 28. Nov, 23:20
Vijftigplussers vinden...
Werkloosheid blijft alsmaar verder dalen De Swollenaer,...
zwolle - 13. Nov, 20:52
Bezorgd over peuters
Te weinig kinderen uit achterstandswijken naar peuterspeelzaal De...
zwolle - 29. Okt, 21:11
Vete dreigt te escaleren
Families tegenover elkaar met messen, samoeraizwaarden...
zwolle - 23. Okt, 16:41
Wéér groot festival
Nieuw multicultureel evenement: ‘Zwolle Wereldstad’ De...
zwolle - 8. Okt, 17:15

Links

Suche

 

Status

Online seit 6304 Tagen
Zuletzt aktualisiert: 19. Nov, 06:15

Credits


Profil
Abmelden
Weblog abonnieren